Protokoll és kreativitás
2009 szeptember 11. | Szerző: Tóth Bori |
Korábban már írtam arról, hogy az üzleti öltözködésnek nagyon komoly szabályrendszere van: uniformizált, szigorú szabályoknak kell annak megfelelnie, aki komoly sikereket szeretne elérni ezen a pályán. Ugyanakkor a legtöbb nő szeretné megjelenése által kifejezésre juttatni személyiségét, szeretne naprakész és egyedi lenni. A tervezőnek mindig kihívás, hogy hogyan csempészheti be a saját és az ügyfele egyéniségét egy mereven szabályozott normarendszer szerint működő világba.
Korábban a divat nem lehetett hatással az üzleti öltözködésre, de ez az alapelv az utóbbi évtizedekben megdőlt. Az aktuális trendek ma már megjelennek az irodákban is, természetesen bizonyos korlátok mellett. Az üzleti öltözködés szabályait középvezetői szinttől felfelé kell betartani. A munkatársak, és persze a cég életét is megkönnyíti, ha egy ún. vállalati öltözködési szabályzat segíti az eligazodást, amelyben meghatározzák a preferált viseletet. Az üzleti szférában a legkonzervatívabbnak a pénzügyi szektor dolgozói, az ügyvédek és a tanácsadók számítanak, számukra kötelező a szigorú szabályok szerinti elegáns megjelenés. Ennél jóval lazábbak azok az ügynökségek és kreatív cégek, ahol a fiatalság, modernség, kreativitás, náluk csak a tárgyalásokon kötelező a hivatalos megjelenési forma.
Sokak számára riasztó lehet és túlzónak gondolhatják az üzleti öltözködés merev szabályait. A business look irányzat, a nyugat-európai országok üzletembereihez képest azonban Magyarországon még meglehetősen gyerekcipőben jár. Egy olasz, német vagy svájci üzletember makulátlan megjelenése jó példa lehet a magyar kollégáik számára. Öltözködési kultúránkban a kelet-közép európai térségen belül is jelentős elmaradásaink vannak. Ennek történeti okai pedig nem csak a szocializmus ízlés és individualitás romboló hatásának tudható be, hanem annak is, hogy Magyarországon soha nem volt olyan erős a polgári réteg, mint cseh vagy lengyel szomszédainknál.
Üzleti viselet kialakításakor a tervező azon dolgozik, hogy egészséges egyensúlyt teremtsen a protokolláris szabályok, az eredetiség, az újító kedv és a személyiség megmutatása között. Aki kreatív és merészebb az öltözködésében, arról joggal feltételezhetik, hogy munkájában is kezdeményező.
Nehéz szembemenni az árral, kiváltképp, ha tervezőként az üzleti ruhatár építésén dolgozik az ember. A sötét színek, a fekete mindig is a komolyságot, a szaktudást, a megbízhatóságot fogják szimbolizálni jelen kulturális közegünkben, s nehezen tudom elképzelni, hogy a színek oltárán feláldozzuk ezeket az attribútumokat. Az üzleti élet a jelenben él, és a jövőre tervez. Ha bármi változás áll be e téren biztosak lehetünk benne, hogy ez először a ruhatár színeiben fogy megmutatkozni.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: